Luukdekeijzer.reismee.nl

Net niet weggesmolten in Christchurch

20 en 21 maart

De beide laatste dagen waren een beproeving als je net bent ontsnapt uit een winter met nachtvorst en lage middagtemperaturen. Voor de derde dag op rij hikt de kwikkolom hier tegen de dertig graden aan. Na de stevige wandeling zaterdag was gisteren zondag een échte rustdag. Een beetje uitslapen, uitgebreid ontbijten en een tijdje mijmeren over wat verder te doen. De botanische tuin hier in Christchurch biedt daarvoor een perfecte oplossing: veel bankjes in koele schaduw. Ik zal Jeroen eeuwig dankbaar blijven voor de duizend boeken die hij op mijn tablet heeft gezet. Lectuur kon ik zodoende afwisselen met rondjes door dit prachtige park.

Ook vanmorgen werd het al snel heel warm. Na enige twijfel dan gekozen voor het perfecte alternatief: een bezoek aan het Antarctic Centre. Een tentoonstelling over leefwijze, leefvormen en onderzoek op de zuidpool, waarvoor Christchurch het bruggenhoofd is. Je kan er zelfs een heuse poolstorm meemaken, met harde wind en een temperatuur die daalt tot -18° Celsius. En dat in korte broek…

Spannend zijn de laatste beide dagen niet geweest. Wel zijn zij de opmaat naar mijn weerzien met Erik en Janneke morgen in Greymouth. Daar en met hun begint mijn tocht over het zuidelijke eiland.

Wim

Je houdt wel van afwisseling van +25 naar -18 graden.
Mooi om te lezen wat je allemaal onderneemt.

Heleen

Hoi Luc, heel leuk je belevingen hier te lezen. Mooi dat je je ervaringen nu ook met Erik en Janneke kan delen. En de foto's zijn ook erg leuk te zien. Groetjes Ewout en Heleen en een kus van Lieuwe en Fedde