Luukdekeijzer.reismee.nl

Te Anau, Doubtful Sound en Milford

Naart te Anau.

Het mooie, kleine plaatsje aan het schitterende gelijknamige meer doet snel de van de rit wat houterig geworden kont vergeten. Bij de I-site boeken we, bij gebrek aan een tweedaagse cruise, een dagtocht door de fjorden. Het booking meisje laat er geen twijfel over bestaan dat Doubtful Sound veel mooier is dan het veel bekendere en wijdser gepromote Milford Sound. Een steak and kidney pie fungeert als late lunch en met 123 nz dollars aan boodschappen in talloze plastic tasjes moeten we het weer een paar dagen kunnen uitzingen in ons redelijk luxueuze studiootje.

De volgende dag is het een half uurtje rijden naar Manapouri, de startplek voor onze boottocht. Een tweerompige panoramaboot vaart ons onder een blauwe lucht over wijd water langs prachtige natuur en eilandjes. De captain weet ons de meest interessante dingen te vertellen over ‘zijn’ Doubtful Sound. Lang voordat wij een rimpeling in het water hebben gezien, heeft hij alweer dolfijnen of een paar pinguïns gespot. De boot mindert vaart en de dolfijnen komen ons even bekijken. Klik, klik, klik. Een bus brengt ons door een eeuwenoud berkenbos naar de subtropische begroeiing aan de andere kant van een bergrug, vanwaar een tweede boot ons naar de apotheose van de tocht brengt. Door machtige fjorden, omringd dor schitterende natuur, varen we richting de oceaan. De lucht is schitterend, het water wordt onstuimiger. We gaan stil liggen kijken naar een grote club zonnende zeehonden op een paar rotsen. We ronden de eilandjes en worden verrast door een cirkelende albatros. Langzaam gaat het terug door de fjorden. En dan dat moment. We varen een gesloten fjord binnen, de kapitein vraagt iedereen een plekje te zoeken, geen foto’s meer te maken, de motoren worden stilgelegd. Om ons heen de stille fjord, de schitterende subtropische natuur, een paar klaterende watervalletjes, af en toe de schreeuw van een vogel. Nauwelijks te bevatten. Ongelooflijk indrukwekkend, onvergetelijk.

De volgende dag – de klok is een uur teruggezet – rijden we naar Milford. Niet om ook daar de Sounds alsnog te zien, ‘gewoon’ om de mooie rit ernaartoe. Erik zei het vanmorgen al: hoe beschrijf je al dat moois, je blijft in herhaling vallen. Alles is ontzettend mooi: de subtropische begroeiing, de bergen, de lucht, het licht, de wolken. De hele omgeving is groot, groots en overweldigend. De delta van Milford is een oase van rust, geuren, water, bergen, fjorden, natuur, vogels, een witte reiger. Een plek om te blijven zitten, te mijmeren, te bewonderen, te genieten. Tijdens de 120 km lange terugtocht kan ik het allemaal rustig weer beleven.

Sjoukje

Ja, Luc, hoe moet je nog reageren op zo'n verhaal? Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn.

Jan De Keyzer

Inderdaad , heaven .... genieten maar hoor !!!

Wim

Prachtig verhaal Luuk. Hopelijk geven de foto,s iets weer wat jullie gezien hebben en kun je het Tzt met ons delen. Blijf vooral genieten van de dingen die je nu al gezien hebt.
Groeten uit een zonnig Den Ham

jon

Krijg er steeds meer zin in om dit allemaal zelf te gaan zien. Nog maar 9 maanden wachten.

Gonnie

Heel herkenbaar Luuk. NZ weer een heel klein beetje dichterbij. Zo mooi die dolfijnen en albatrossen en alle dieren die gewoon aan de kant liggen...het stil leggen van de boot...ademloos mooi...blauw doorzichtig water...schelpen zo groot als een schoen, geen wonder dat mijn beide broers in
NZ zijn gaan wonen.. Als ik het over mocht doen dan ging ik daar ook wonen en kwam ik nooit meer terug...knuffel Gonnie